أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى


 
الرئيسيةالتسجيلدخول

 

 لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!

اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
The Challenger

لـــواء
لـــواء
The Challenger



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Egypt110
التسجيل : 20/10/2011
عدد المساهمات : 4836
معدل النشاط : 4611
التقييم : 210
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 211


لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 0:30

سعيد سالم يكتب: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!


الأحد، 10 فبراير 2013 - 13:10





لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! S820085171049
علم مصر







لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Igoogle
نسبة الجهل العالية، ومعها نسبة الفقر تجعل الفرد منا- خاصة- الذى
يعانى منهما، أو من أحدهما غير قادر على قراءة أى مشهد، ولو مشهدا
سينمائيا قراءة دقيقة متعمقة! ومن ثم فتخلتط عليه الأمور ويقف عاجزاً عن
تحليل المشهد تحليلاً سليماً مبنياً على صحة ودقة أرقام أو على موضوعية
مواقف معينة، وحيث إن كل ما بُنى على باطل فهو باطل، فإن التحليل الصادر من
فرد جاهل أو فقير فى أى شأن يصبح باطلاً بطلاناً كالعدم، ومنها مقارنة شعب
مصر بمكانة مصر وقوتها بالمقارنة بالعديد من دول العالم كاليابان وأمريكا
وفرنسا وتركيا وإسرائيل وقطر والبحرين، وفى قول آخر مع إيران!!
وهو حق لنا أن نرى دولتنا مصر دولة عُظمى، ونراها كذلك من أكبر عشر أو
عشرين دولة فى العالم، فهذا حق لا ينبغى أن يلومنا عليه أى حاقد أو حاسد من
الأفراد أو الدول، إلا أننا نبحث دائماً عن مكان دولتنا بالمقارنة بهذه
الدول، أو غيرها دون أن نلتفت إلى المقومات والفرص والتحديات التى جعلت هذه
الدول تحتل هذه المكانة الاقتصادية العالية !!

فتركيا – مثلاً – لديها قواعد عسكرية أمريكية يرفض الشعب المصرى السماح بها
على أرض مصر، وهى قواعد تحصل منها تركيا كل عام على عوائد اقتصادية ضخمة
نتيجة لوجودها، كما أن تركيا تُبيح ممارسة الدعارة، وتُرخص لها على أرضها،
وهو أمر مرفوض من الشعب المصرى أن يحدث على أرض مصر، وليس خافياً علينا
العوائد الاقتصادية الكبرى من مهنة الدعارة !! وثالثاً – فإن تركيا
(المسلمة) التى تقع فى قارة آسيا ترغب فى قبول عضويتها بالاتحاد الأوربى
(المسيحى – مع كامل احترامنا للديانة المسيحية) وأنها تبذل النفيس والغالى
لحصد هذه العضوية باشتراطات ومساعدات أوروبية على أعلى المستويات، فهل يقبل
شعب مصر هذه الاشتراطات ليحصل فى المقابل لها على هذه المساعدات؟ ! أظُنه
لا يقبل !! فكيف له أن يعقد دائماً المقارنات بين تقدم مصر (الحثيث) وتقدم
تركيا (السريع)؟ !

أما (قطر) هذه الدويلة الصغيرة من حيث المساحة ومن حيث عدد السكان، فكيف
لنا أن نعقد المقارنة بينها وبين مصر، فقد انفجرت فيها آبار البترول وآبار
الغاز وفقاً لإرادة الله، ولا راد لقضائه، ولم تنفجر فى مصر بنفس القدر،
فازادت قدرتها الاقتصادية ولم تزد فى مصر – هذا أولاً – أما ثانياً، فإن
قطر هذه هى الدويلة التى لديها أكبر القواعد العسكرية الأمريكية فى العالم
وتتحصل من وجودها هذا على حماية أمريكية كاملة، وما أدراك ما أمريكا- فى
جميع المجالات الأمنية والعسكرية والاقتصادية والاجتماعية، وهى كذلك
الدويلة التى لا تستحى من استضافة قادة إسرائيل، ولا تستحى من زيارة قادتها
ومواطنيها لإسرائيل، وقد أتمت (قطر) منظومة التطبيع مع إسرائيل على كافة
المستويات، وغير ذلك- فإن قطر هذه لا يُمكنها أن تحيا يوماً دون إصدار
أوامر مباشرة من إيران – عدوة العالم- فهل مُحبو المقارنة من شعب مصر مع
دولة مثل – قطر- يقبلون على مصر أن تكون مثلها !؟ أظُنه لا يقبل – فكيف له
أن يعقد دائماً المقارنات بين تقدم مصر (العاقل) وتقدم قطر (المجنون) !؟
وهو نفس الحال إذا عقدنا مقارنة بين مصر وماليزيا، فإن أسباب نهضة ماليزيا
آراها مرتبطة بأكثر من عامل، أول هذه العوامل- هو موقعها الجغرافى حيث
تحدها حدود سلسلة هادئة غير مُعادية (تايلاند وإندونسيا وسنغافورة وسلطنة
بروناوى) أما مصر- فما أدراك ما حدودها، فهى مُحاطة بحدود ملتهبة (إسرائيل
وفلسطين وليبيا والسودان)، ومن ثم- فإذا تحدثنا عن حماية هذه الحدود،
فكيفينا قول إن تكلفة القوات المسلحة المصرية بالمقارنة بتكلفة قوات
ماليزيا المسلحة كانت تكفى لجعل مصر من أقوى دول العالم، ولكن الضرورة
تُحتم علينا تجهيز قواتنا المسلحة بكُلفة باهظة تستنزف الكثير من مواردنا
!!

أما ثانى هذه العوامل وهو مرتبط بالحدود أيضا، فقد شهدت ماليزيا تطورا
سريعا فى الطفرة الاقتصادية نتيجة لوجود مضيق (ملقا) وهو طريق بحرى مهم
للتجارة العالمية، خاصة لجميع بلاد شرق آسيا العُظمى كالصين واليابان
وكوريا وتايوان وغيرها التى تفوقت صناعياً بأكثر وأعلى ما يكون التفوق،
وعلى رأى المثل – من جاور السعيد يسعد !! ولا يجب أن يفوتنا ذكر أن عدد
سكان مصر قد اقترب عام 2011 من 90 مليون نسمة، فى حين أن عدد سكان ماليزيا
لم يتجاوز حتى الآن 30 مليون نسمة !!

أما إذا عقدنا المقارنة بين مصر والصين، فسوف أُلخص حديثى فى جملة واحدة
أضعها بين القوسين الآتيين: أن اقتصاد الكُفر أكبر وأكثر ربحية، وأكثر
وأقوى نماءً، وأسرع وأسهل بلوغاً من اقتصاد الإيمان، فهل يقبل شعب مصر أن
يقوم اقتصاده على الكُفر والعياذ بالله).

فهكذا يجب أن تكون المقارنات لمن يُحب أن يعقد مقارنات !!
والله الموفق




المصدر

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ahmed hero

عمـــيد
عمـــيد
ahmed hero



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 01210
المهنة : ادمن بيدجات عسكريه وبدرس
المزاج : الحمد لله والشكر لله
التسجيل : 17/09/2012
عدد المساهمات : 1525
معدل النشاط : 1579
التقييم : 56
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 1:19

موضوع رائع
لكن مصر ليست اقتصادها اسلامي ابدا
" ربا وقروض "
لا نضحك علي انفسنا
ولدينا امكانيات هائله لو استغليناها هنبقي احسن
لكن الضغوط الخارجيه مع البيروقراطيه المحليه
تعيق كل شئ
الموضوع متحيز للغايه
لكن في موضوع القـــواعد الاجنبيه الامريكيه فهو محـــق للغايه وهو مصدر فخر لنـ،ـأ ^_^

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
أنا ثورجى

مقـــدم
مقـــدم
أنا ثورجى



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Egypt110
المزاج : عصبى
التسجيل : 30/10/2011
عدد المساهمات : 1044
معدل النشاط : 894
التقييم : 34
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! B3337910
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 8e7f1b10
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 5e10ef10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 1:20

متفق فى معظم الكلام الا فى كلمة فيها تناقض رهيب اصلا

أن اقتصاد الكُفر أكبر وأكثر ربحية، وأكثر
وأقوى نماءً، وأسرع وأسهل بلوغاً من اقتصاد الإيمان، فهل يقبل شعب مصر أن
يقوم اقتصاده على الكُفر والعياذ بالله).

هو قرض صندوق النقد الدولى من الايمان
مفى لعبا بأسم الدين لتغييب العقول

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
The Southern

نقـــيب
نقـــيب
The Southern



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 01210
العمر : 48
المزاج : هادىء
التسجيل : 01/11/2012
عدد المساهمات : 822
معدل النشاط : 859
التقييم : 15
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 4:24

كلام حلو و مريح نفسيا لاننا خلاص لقينا سبب لتخلفنا عن دول العالم.
لكن الواقع اننا لا نستفيد من حضارة 7000 الاف سنة و لا نستفيد من موقع جغرافى يتوسط العالم, نطل على بحرين و نملك نهر و مجموعه بحيرات و نستورد السمك و هو ما لا علاقة له بالقواعد الاجنبية.
اما بالنسبة لاقتصاد الكفر و الايمان فهو كلام لا محل له من الاعراب فالصين لا تتاجر فى المخدرات او تجمع ضرائب من الدعارة لذا لا فرق فى المقومات الاساسية لاقتصاد اى بلد فى العالم.
و بافتراض ان هناك ما يسمى اقتصاد كفر و اقتصاد ايمان فايهما اولى ببركة الله؟؟؟؟؟

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عبدالله بن عبدالعزيز

مشرف سابق
لـــواء

مشرف سابق  لـــواء
عبدالله بن عبدالعزيز



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 12710
التسجيل : 05/04/2012
عدد المساهمات : 9312
معدل النشاط : 9238
التقييم : 729
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 711


لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 4:31

الكاتب اوصل رسالته الى فئه معينه بحروف ومعاني مبهمه
من فهم ماوراء الحروف سيعرف ماذا يقصد الكاتب من كلامه

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مقاتل عربي

نقـــيب
نقـــيب
مقاتل عربي



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 01210
العمر : 36
التسجيل : 07/02/2013
عدد المساهمات : 871
معدل النشاط : 887
التقييم : 18
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! B3337910
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 0dbd1310
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 5e10ef10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 4:36

الموضوع مثل وجهك
يا ،،،،،،،،،
على فكره الدول لا تقاس بحجمها

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ناصر الى الابد

مقـــدم
مقـــدم
ناصر الى الابد



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Egypt110
العمر : 29
المهنة : مهندس
المزاج : الى اين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
التسجيل : 09/09/2011
عدد المساهمات : 1021
معدل النشاط : 739
التقييم : 49
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Nb9tg10
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! B91b7610
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 3e793410


لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 5:06

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


اتفق معك فى بعض الكلام واختلف معك فى الباقى


اقتباس :
نسبة الجهل العالية
الجهل مش عيب ولكن العيب هو الخوف والتواكل انا جدى( سيدى) كان جاهل ولكن قدر يزرع ويشقى لغاية ما امتلك ارض وقدر يعلم ابويا وابويا علمنى
لو اتواكل وقعد يقول ياعمى نصيبك هيصيبك ورزقك مقسوم والكلام ده كان زمانى جهل ولا اعرف حتى معنى الكومبيوتر ايه

القواعد العسكرية متفق معك فيها
بس فيه فرق لما تكون دولة محورية ورغم كده برضه بتحاول زى اللى حصل ايام عبد الناصر واللى كانت سبب رئيسى للنكسة بعد كده طبعا بجانب الفساد اللى كان منتشر ايامها ولا ينكره احد
اما احنا حاليا فحتى شرف المحاولة لانستحقه وبرضه العيب على التواكل

اما موضوع الحدود فدى مختلف معاك تمام الاختلاف عمر ماكانت الحدود بتشكل اى مشكلة
الحضارة الاسلامية قامت بجوار الامبراطورية الفارسية والرومانية ولم يستطيعوا تدميرها بالرغم من قوتهما طبعا لان الحضارة قامت على اساس متين وهو الدين والعقيدة الصحيحة السليمة

الامبراطورية الفرعونية كان بيحيط بها الاعداء من كل جانب ومصر فى هذا الوقت كانت مطمع لكل الامم وخزائن الارض ورغم ذلك قهرت اعدائها
اساسها برضه كان عقيدة قوية ( حتى لو كانت شرك وكفر بالله ) لكنهم تمسكوا بها ليبنوا الحضارة
طبعا احنا حاليا اساسنا دينا واخواتها والقاعدة هيفا وروبى وشقيقاتها

بخصوص السكان طبعا مستحيل ان عد السكان يعيق التقدم
اساسا انت عندك مساحة كافية لعدد سكانك وتزيد طبعا غير موارد من كل الانواع
هاتلى اى مورد اقتصادى ومهم ليس موجود فى مصر ليست المشكلة فى قلة الموارد ولكن المشكلة فى استغلالها

اصلا معنى كلمة مورد اقتصادى هى موارد ذات قيمة لاتكفى لاشباع حاجة الانسان وذلك لندرتها او كثرة الطلب عليها ده تعريف المورد اقتصاديا
مشكلتنا فى عدم استغلال الموارد المتاحة


اقتباس :
أن اقتصاد الكُفر أكبر وأكثر ربحية

طب ما احنا حاليا اقتصاد كفر وما تظنش ان اى حد من الموجودن فى الساحة عايز يحولنا لاقتصاد اسلامى
حاليا احنا بنتعامل باقتصاد يسمى اقتصاد البورصة وده ربا فاحش زى ما هو معروف
كل دول العالم حتى امريكا بتعتمد على الانتاجية لتقوية الاقتصاد وتحقق الرخاء والبورصة لتحقيق المكاسب
ما شاء الله احنا الدولة الوحيدة اللى بتعتمد على البورصة فى تحقيق الارباح والمكاسب
انما انتاجية فص ملح وداب
ياعم احنا ناقصن وجع دماغ انتاجية ايه وزفت ايه المهم كسبنا كام مليون النهارده طبعا حمار مايعرفش انه فى المستقبل هيقع يعنى هيقع وده اللى بيحصل حاليا

وطبعا شلة الحرامية اللى فوق سواء فى الماضى او الحاضر او المستقبل ولا فى الدماغ اهم حاجة دخل جيوبهم كام النهارده من اموال خزائن ارض الله النفيسة
والشعب طظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظظ
كلمتين على خطابين وهما هبل هيصدقوا الكلام واللى هيعصلج اتنين عساكر على كرباجين هيخلوه يسكت حب يعمل بطل رصاصتين يريحوا الكلام

بص ما تقولش عليا فاقد الامل بس انا بتكلم فى الواقع المحسوس
انا بعد 6 شهور بالضبط هكون مهندس عاطل رسمى فهمى نظمى
رغم كده انا ما بحملش الدولة مسؤلية انى عاطل بالعكس اللى يسعى باذن الله ربنا يرزقه وعلشان كده ناوى انا و4 اصحابى زمايلى فى هندسة لو لا قدر الله ما لقيناش شغل هنطلع على الصحرا نستصلح كام فدان وربنا يرزقنا حلال وخر باذن الله
شوف يعنى قرف 5 سنين وفى الاخر رسيت على كده بس على الاقل بحاول
وزى ما قال عمنا مصطفى كامل لايأس مع الحياة ولا حياة مع اليأس
بس يارب ولاد ال***** يسيبونا فى حالنا ويدونا الارض اصلا لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 316572

بس برضه مصر مش هتتقدم غير لما نلاقى الاساس ( تقولش بندور عليه فى زحل )
ايه هو بقى مش هتفرق ممكن عقيدة سليمة ( بس طبعا مش من تجار الدين حاليا )
ممكن الوطنية اوالانتماء او العروبة ( بس لازم فيه دين يحجمها ويحددها ويحكمها )

يلا ربنا يسهل لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 159829 لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 159829
يدينى وديكم طولة العمر يمكن عاشر جيل يعمل تغيير لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 364543



اسف طولت عليكم بس الموضوع ده بصراحة فتحلى طاقة للتنفس بدل الخنقة اللى انا فيها دى


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
احمد الصقر

لـــواء
لـــواء
احمد الصقر



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 01210
المزاج : احب التدمير
التسجيل : 19/11/2012
عدد المساهمات : 2718
معدل النشاط : 2427
التقييم : 123
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11


لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 5:39

ياعم 5 سنين بس اخويا دكتور قعد 7 سنين غير النيابه وفي الخر 260 جنيه في الشهر ام جي سافر السعوديه احسنلك سلفر السعوديه

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
zatouna

عمـــيد
عمـــيد
zatouna



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Egypt110
التسجيل : 05/03/2009
عدد المساهمات : 1685
معدل النشاط : 1603
التقييم : 82
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! B3337910
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 78d54a10
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 5e10ef10


لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 5:57

كاتب المقال هاوي وتنقصة كثيرا من المعلومات و يبرر ما لا يــبرر



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
القاتل المخيف

لـــواء
لـــواء
القاتل المخيف



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Egypt110
العمر : 32
المهنة : قاتل بالفطرة
المزاج : ابكى انزف اموت وتعيشى يا ضحكة مصر
التسجيل : 10/08/2012
عدد المساهمات : 10912
معدل النشاط : 10478
التقييم : 576
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! B3337910
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Dab55510
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 5e10ef10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 511

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 54711


لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 6:09

اتفق مع الكاتب جدا جدا ولكن تركيا لديها ايجابايات كثيرة جدا ولم تنصفها فى مقالك ولكنى احييي الكاتب على مقالة جدا جدا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Shadowpal

عريـــف أول
عريـــف أول



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 01210
العمر : 35
التسجيل : 25/05/2011
عدد المساهمات : 128
معدل النشاط : 111
التقييم : 3
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Unknow11

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 7:38

مقال واقعى بدرجه كبيره وسلط الضوء على وقائع البعض يرفض تصديقها بس اختلف معاه فى النقطه الاخيره الخاصه بالصين لو ادركت حجم الكوارث فى الصين فى القرن الماضى هتتعجب ازاى وصلوا لكده الاجابه رؤيه صحيحه واراده لما تشوف الصينين وهما بسافروا اخر بلاد العالم يتاجروا
كفايه تشوفهم فى مصر وحجم الطاقه وحب العمل الموجود عندهم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
OKamel

رقـــيب
رقـــيب
OKamel



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Egypt110
التسجيل : 28/09/2011
عدد المساهمات : 294
معدل النشاط : 308
التقييم : 11
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! B3337910
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Dab55510
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 5e10ef10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 21:58

كلام بعضه حق وأغلبه باطل يراد
بكله باطل
دجل وتلبيس الحق بالباطل مصر لها قدرها ووضعها وليس علينا اختلاق شماعات

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ناصر الى الابد

مقـــدم
مقـــدم
ناصر الى الابد



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Egypt110
العمر : 29
المهنة : مهندس
المزاج : الى اين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
التسجيل : 09/09/2011
عدد المساهمات : 1021
معدل النشاط : 739
التقييم : 49
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Nb9tg10
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! B91b7610
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 3e793410


لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الثلاثاء 12 فبراير - 21:59

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

@احمد الصقر كتب:

ياعم 5 سنين بس اخويا دكتور قعد 7 سنين غير النيابه وفي الخر 260 جنيه في الشهر ام جي سافر السعوديه احسنلك سلفر السعوديه


40 40 40 40 هو انا لو عندى فرصة اطلع الخارج كنت هفكر اقعد
بس ياحسرة ما فيش فرصة 20 20 20 20 110 110 110
يلا احنا نجرب حظنا هنا ويمكن ربنا يسهل109 109 109 113 113 113 108 108 108


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صقر المملكة

عمـــيد
عمـــيد
صقر المملكة



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 12710
التسجيل : 25/01/2013
عدد المساهمات : 1596
معدل النشاط : 1645
التقييم : 27
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Nb9tg10
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 78d54a10
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 5e10ef10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10الجمعة 15 فبراير - 6:08

موضوع فبه بعض المغالطات

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
شريف حسن

مـــلازم
مـــلازم
شريف حسن



الـبلد : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Egypt110
العمر : 30
المهنة : طالب جامعي
المزاج : حزين
التسجيل : 08/10/2011
عدد المساهمات : 686
معدل النشاط : 798
التقييم : 4
الدبـــابة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Nb9tg10
الطـــائرة : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 8e7f1b10
المروحية : لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! 5d9a8110

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty10

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Empty

مُساهمةموضوع: رد: لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!   لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !! Icon_m10السبت 16 فبراير - 0:40

بالاسلام سدنا العالم مصر وغير مصر مشكلتها اولا و اخيرا الفساد

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

لمُحبى مقارنة مصر بتركيا وقطر وماليزيا وغيرها !!

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: الأقســـام العسكريـــة :: الدراسات الاستراتيجية - Military Strategies-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2019