أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى


 
الرئيسيةالتسجيلدخول

 

 نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر

اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
Mr.Mohamed

عريـــف
عريـــف
Mr.Mohamed



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Egypt110
العمر : 23
المهنة : طالب جامعي
المزاج : متقلب
التسجيل : 09/02/2012
عدد المساهمات : 86
معدل النشاط : 85
التقييم : 4
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر C87a8d10
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر B91b7610
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 5e10ef10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الخميس 9 فبراير - 10:55

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 54645sd
أولاً:سنطرح بعض الأسئلة ونجيب عليها سوياً

1-ماهى المعونة الأمريكية؟؟

هى أسلحة وليست أموال ترسلها أمريكا لمصر وإسرائيل حسب إتفاقية كامب ديفيد

2-ما مدى قوة هذه الأسلحة

كانت أمريكا بالطبع تعطى إسرائيل أسلحة أكثر قوة من التى تعطيها لمصر إذاً كيف وهى تعطى مصر نفس ذات السلاح الذى تعطيه لإسرائيل بكل بساطة كانت أمريكا تنزع بعض قطع الغيار من السلاح بحيث إذا كان السلاح قوته 10\10
يصبح قوته 2\10
وكانت تعطى إسرائيل سلاحاً كاملاً جاهزاً ومصر كانت تطور هذه الأسلحة بمصانعها الحربية وتجعل قوتها 10\10 كما كانت بل كانت تزود لها بعض قطع الغيار التى عجزت أمريكا عن معرفتها لأنها كانت قطع غيار صنعت فى مصر لذا مازلت أمريكا حتى الأن لا تعلم شيئاً عن أسرار أو أسلحة الجيش المصرى السرية حتى الأسلحة التى تستوردها مصر من روسيا تضيف عليها اللمسة الأخيرة وتقوم بتغيير بعض قطع الغيار وتضع قطع غيار صنعت بالمصانع الحربية المصرية لتبقى قوة مصر خط أحمر ولا يعلم أحد أسرار الأسلحة المصرية
وبإمكان مصر صنع أسلحتها بنفسها
والمعونة الأمريكية ليست مالاً أو من الناحية الأقتصادية كما يعتقد البعض بل هى أسلحة تأتى للجيش وكانت أمريكا تريد أن تهدد مصر عندما منع النائب العام المصرى بعض الشخصيات الأمريكية من السفر للتحقيق معهم ومحاكمتهم بتهمة التمويل الأجنبى والتخريب ومن بينهم نجل وزير النقل الأمريكى لذا أرادت أمريكا أن تهدد مصر من جانب المعونة وتعديل الإتفاقية وإزالة بند المعونة منها ورحبت مصر بذلك وصرح رئيس الوزراء المصرى..د\كمال الجنزورى
بأن مصر لم ولن تخضع لأى ضغوط عربية أم غربية للإفراج عن هؤلاء الأمريكان وستستمر محاكمتهم رغم أنف كل من يريد التوسط لهما لأن المعونة لا تزودنا شيئاً ومصر قادرة أن تصنع أسلحتها بنفسها

فى نهاية الموضوع أود أن أشكركم يا أخوانى على حسن متابعتكم وأود من كل عضو لديه أستفسار فليتفضل به أو يريد أن يضيف شئ على الموضوع فليتفضل
دمتم فى امان الله.


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
7ouDa

مســـاعد
مســـاعد



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 01210
التسجيل : 17/01/2012
عدد المساهمات : 435
معدل النشاط : 411
التقييم : 4
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الخميس 9 فبراير - 12:44

المعونة فى منها عسكرية و اقتصادية

العسكرية مليار و 300 مليون دولار سنويا

الاقتصادية حوالى 250 مليون دولار يعنى كلام فارغ

المهم هو المعونة العسكرية

و ملحوظة اخيرة: الولايات المتحدة متقدرش اساسا متبعتش المعونة

اى تعديل فى اى اتفاقية دولية لازم يتم بموافقة اطرافها

يعنى لازم موافقة مصر و اسرائيل كونهم طرفى المعاهدة

و اصلا الولايات المتحدة مش طرف

الولايات المتحدة كانت وسيط فى الاتفاقية لما الاتحاد السوفيتى رفض يبقى الوسيط و طبعا ده حصل بسبب الخلافات الى كانت بين الاتحاد السوفيتى و الرئيس انور السادات

وكل مرة الاعضاء اليهود الى فى الكونجرس او التابعين لليهود يهددوا بقطع المعونة العسكرية عن مصر بتتدخل وزارة الدفاع الامريكية البنتاجون و بتوصى بضرورة اعطاء المعونة العسكرية لمصر

يعنى من الاخر كده دى ورقة كانوا بس بيلعبوا بيها و اتحرقت و شبعت حرق

و كلام المسئولين المصريين خير دليل

فايزة ابو النجا و الجنزورى و محمد عمرو و السفير المصرى فى واشنطن


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mr.Mohamed

عريـــف
عريـــف
Mr.Mohamed



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Egypt110
العمر : 23
المهنة : طالب جامعي
المزاج : متقلب
التسجيل : 09/02/2012
عدد المساهمات : 86
معدل النشاط : 85
التقييم : 4
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر C87a8d10
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر B91b7610
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 5e10ef10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الخميس 9 فبراير - 13:02

طبعاً انا احترم رأيك جداً
ولكن أسمح لى أن أعارضك المعونة التى ترسلها أمريكا هى أسلحة وليست أموال هذا أول شئ ثانى شئ انى ذكرت ان مصر معندهاش مانع أن يتم منع المعونة وأكيد اسرائيل هترحب بده ومش هترفضه واللى فهمنا ان مصر مش فارقة معاها المعونة هو تصريح دكتور كمال الجنزورى رئيس الوزراء

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
7ouDa

مســـاعد
مســـاعد



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 01210
التسجيل : 17/01/2012
عدد المساهمات : 435
معدل النشاط : 411
التقييم : 4
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الخميس 9 فبراير - 14:24

@Mr.Mohamed كتب:
طبعاً انا احترم رأيك جداً
ولكن أسمح لى أن أعارضك المعونة التى ترسلها أمريكا هى أسلحة وليست أموال هذا أول شئ ثانى شئ انى ذكرت ان مصر معندهاش مانع أن يتم منع المعونة وأكيد اسرائيل هترحب بده ومش هترفضه واللى فهمنا ان مصر مش فارقة معاها المعونة هو تصريح دكتور كمال الجنزورى رئيس الوزراء


1- حتى لو المعونة العسكرية مش عبارة عن اموال - و ده صحيح - هل الاسلحة الامريكية الى بناخدها من المعونة بناخدها بشكل مطلق؟ ولا فى حدود مبلغ المعونة؟ يعنى لو حضرتك راجعت كتير من الصفقات العسكرية الى تمت بين مصر و امريكا هتلاقي الصفقات بتبقى فى حدود مليار و مليار و 300 مليون حتى صفقة الابرامز الاخيرة كانت تقريبا بنفس المبلغ ده

2- الحكاية مش ان مصر توافق ولا لا تصريح كمال الجنزورى كان يعنى ان لو امريكا عايزة تبستفز المصريين بالمعونة يبقى احنا مش عايزينها مش اننا مش عايزنا و خلاص

3- اه مش متفرقش معاها المعونة لكن احنا مش بناخد صدقة مصر دفعت كتير اوى فى حربها مع اسرائيل و نفس الشىء بالنسبة لاسرائيل فكانت المعونة حاجة زى تعويض للطرفين مع ان المعونة العسكرية المقدمة لاسرائيل اكتر بكتير ودى بتبقى فى اطار العلاقات العسكرية الامريكية الاسرائيلية

4- مصر ممكن ترحب بالغاء البند بتاع المعونة فى حالة واحدة وهى لو تم الغاء المعونة للطرفين مش ييجوا يقولولنا نلغى المعونة و احنا نوافق و يروحوا يدوها لاسرائيل! لو هنلغى المعونة يبقى تتلغى للطرفين

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
TheProfessional

رقـــيب أول
رقـــيب أول
TheProfessional



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 01210
التسجيل : 25/10/2011
عدد المساهمات : 302
معدل النشاط : 280
التقييم : 14
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الخميس 9 فبراير - 14:29

إذا تم إلغاء المعونة ، ألا يلغي هذا التصرف كامب ديفيد ؟ أرجو التوضيح وشكراً

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
تحيه النسر

رقـــيب
رقـــيب
تحيه النسر



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 01210
التسجيل : 19/07/2011
عدد المساهمات : 255
معدل النشاط : 200
التقييم : 0
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الخميس 9 فبراير - 15:08

يا اخى المعونه اده ضغط على مصر لا نريدها بعد اليوم

فى المقابل انتشار الجيش فى سيناء مقابل الغاء اتفاقيه السلام


وعمل اتفاقيه اخرى جديده فيها العين بالعين والند للند والعمق بالعمق و
وشكرا

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mr.Mohamed

عريـــف
عريـــف
Mr.Mohamed



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Egypt110
العمر : 23
المهنة : طالب جامعي
المزاج : متقلب
التسجيل : 09/02/2012
عدد المساهمات : 86
معدل النشاط : 85
التقييم : 4
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر C87a8d10
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر B91b7610
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 5e10ef10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الخميس 9 فبراير - 15:23

يا جماعة سواء الاتفاقية اتلغت او متلغتش هى مش فارقة مع اسرائيل لأن اسرائيل فى الوقت اللى هتلاقى نفسها تقدر علينا هتدخل تحاربنا بدون تفكير واليهود معروفين من ايام الرسول صلى الله عليه وسلم بالخيانة وبرضه لما عملوا معاهدة سلام مع الرسول صلى الله عليه وسلم وخانوا المعاهدة وهجموا على المسلمين وحصل معارك كتير جداً بين المسلمين واليهود ايام الرسول بسبب خيانة اليهود رغم الاتفاقيات ودى عادتهم لما بيلاقوك ضعيف بيهجموا عليك ومش بيعملوا حساب للاتفاقية لأنهم مش رجالة عشان كدة مش بيلتزموا بكلمتهم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
تحيه النسر

رقـــيب
رقـــيب
تحيه النسر



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 01210
التسجيل : 19/07/2011
عدد المساهمات : 255
معدل النشاط : 200
التقييم : 0
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الخميس 9 فبراير - 15:34

@Mr.Mohamed كتب:
يا جماعة سواء الاتفاقية اتلغت او متلغتش هى مش فارقة مع اسرائيل لأن اسرائيل فى الوقت اللى هتلاقى نفسها تقدر علينا هتدخل تحاربنا بدون تفكير واليهود معروفين من ايام الرسول صلى الله عليه وسلم بالخيانة وبرضه لما عملوا معاهدة سلام مع الرسول صلى الله عليه وسلم وخانوا المعاهدة وهجموا على المسلمين وحصل معارك كتير جداً بين المسلمين واليهود ايام الرسول بسبب خيانة اليهود رغم الاتفاقيات ودى عادتهم لما بيلاقوك ضعيف بيهجموا عليك ومش بيعملوا حساب للاتفاقية لأنهم مش رجالة عشان كدة مش بيلتزموا بكلمتهم


كلامك صحيح وده ان دل يدل على قوه مصر ولا ايه ؟؟؟؟

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
mostafa

رقـــيب
رقـــيب
mostafa



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Egypt110
المهنة : طالب
التسجيل : 23/07/2011
عدد المساهمات : 263
معدل النشاط : 267
التقييم : 9
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر B3337910
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 0dbd1310
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 5e10ef10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الخميس 9 فبراير - 16:44

اريد ان اسأل سؤالا هل تم اكمال تسليم طائرات الاف-16 بلوك 52 الى مصر ,,,,,وان لم يكن تم تسليمها هل تتسبب سوء العلاقة بين مصر وامريكا الان فى تعطيلها او الغاءها من قبل امريكا؟

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
elbadry1985

نقـــيب
نقـــيب



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Egypt110
المهنة : محاسب
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 18/04/2011
عدد المساهمات : 873
معدل النشاط : 829
التقييم : 9
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Unknow11

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الجمعة 10 فبراير - 3:21

لكن فيه نقطه امريكا مسيطره على بنك النقد الدولى ومعظم مؤسسات النقد الدوليه يعنى مفيش فلوس من هناك وكمان امريكا مسيطره للاسف على العرب حد يقولى ليه مفيش دوله عربيه واحده اوفت بالتزامتها لحد الان عشان امريكا قالتهم كده بتصريحات رئيس الوزراء المصرى
اه يا عرب كم من المرات مصر قدمت لكم المساعدات لكن الجايات اكتر من الريحات كما يقول المثل المصرى شكرا يا عرب الازمه بتعلم الصديق من ............

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ناصر الى الابد

مقـــدم
مقـــدم
ناصر الى الابد



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Egypt110
العمر : 29
المهنة : مهندس
المزاج : الى اين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
التسجيل : 08/09/2011
عدد المساهمات : 1021
معدل النشاط : 739
التقييم : 49
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Nb9tg10
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر B91b7610
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 3e793410


نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الجمعة 10 فبراير - 3:33

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا المعونة ليست عسكرية فقط ولكن اقتصادية عسكرية
حيث كانت تتعدى المساعدات الاقتصادية مبلغ النصف مليار واكثر ولكن مع مرور الوقت اقتصرت على الربع مليار فقط
تقوم امريكا باستثمار المعونة الاقتصادية بما تراه يخدم عملية السلام حيث تقوم بتوزيعها على الجمعيات المدنية او فى عمل مشروعات بنى تحتية بواسطة خبراء امريكيين

يعنى بالعربى مصر مابتستفدش بحاجة منها

المعونة العسكرية
تتعهد امريكا بتوريد اسلحة لمصر (قيمة المعونة العسكرية ) مجانا مساهمة منها فى عملية السلام
حسب الاصناف التى يطلبها الجيش المصرى

يعنى بالعربى بناخد سلاح ببلاش
حد يرفض ان دولة تيجى تقولك هديك سلاح ببلاش بالطبع لا

ولو امريكا اوقفتها مش هيحصلنا حاجة لان الجيش اصلا ليه ميزانية
مش بيعتمد على فلوس المعونة لوحدها
يعنى بالعربى والعبرى والانجليزى فى داهية مش فارقة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mr.Mohamed

عريـــف
عريـــف
Mr.Mohamed



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Egypt110
العمر : 23
المهنة : طالب جامعي
المزاج : متقلب
التسجيل : 09/02/2012
عدد المساهمات : 86
معدل النشاط : 85
التقييم : 4
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر C87a8d10
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر B91b7610
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 5e10ef10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الجمعة 10 فبراير - 4:24

@تحيه النسر كتب:
@Mr.Mohamed كتب:
يا جماعة سواء الاتفاقية اتلغت او متلغتش هى مش فارقة مع اسرائيل لأن اسرائيل فى الوقت اللى هتلاقى نفسها تقدر علينا هتدخل تحاربنا بدون تفكير واليهود معروفين من ايام الرسول صلى الله عليه وسلم بالخيانة وبرضه لما عملوا معاهدة سلام مع الرسول صلى الله عليه وسلم وخانوا المعاهدة وهجموا على المسلمين وحصل معارك كتير جداً بين المسلمين واليهود ايام الرسول بسبب خيانة اليهود رغم الاتفاقيات ودى عادتهم لما بيلاقوك ضعيف بيهجموا عليك ومش بيعملوا حساب للاتفاقية لأنهم مش رجالة عشان كدة مش بيلتزموا بكلمتهم


كلامك صحيح وده ان دل يدل على قوه مصر ولا ايه ؟؟؟؟
بص يا أخى لما تلاقى الدين الإسلامى سقط يجب عليك حينها أن تعلم إن مصر سقطت

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mr.Mohamed

عريـــف
عريـــف
Mr.Mohamed



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Egypt110
العمر : 23
المهنة : طالب جامعي
المزاج : متقلب
التسجيل : 09/02/2012
عدد المساهمات : 86
معدل النشاط : 85
التقييم : 4
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر C87a8d10
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر B91b7610
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 5e10ef10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الجمعة 10 فبراير - 4:24

يعنى بالمعنى الدقيق الجيش المصرى هو الذى يحمى الدين الأسلامى مش إيران ولا تركيا ولا الكلام ده

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mr.Mohamed

عريـــف
عريـــف
Mr.Mohamed



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Egypt110
العمر : 23
المهنة : طالب جامعي
المزاج : متقلب
التسجيل : 09/02/2012
عدد المساهمات : 86
معدل النشاط : 85
التقييم : 4
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر C87a8d10
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر B91b7610
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 5e10ef10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع: رد: نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر   نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الجمعة 10 فبراير - 4:25

mostafa speeko كتب:
اريد ان اسأل سؤالا هل تم اكمال تسليم طائرات الاف-16 بلوك 52 الى مصر ,,,,,وان لم يكن تم تسليمها هل تتسبب سوء العلاقة بين مصر وامريكا الان فى تعطيلها او الغاءها من قبل امريكا؟
حقيقة انا لا اعلم بس لا اعتقد انه يجوز الغائها واذا الغيت مصر لديها طيران قدرته عالية

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Mr.Mohamed

عريـــف
عريـــف
Mr.Mohamed



الـبلد : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Egypt110
العمر : 23
المهنة : طالب جامعي
المزاج : متقلب
التسجيل : 09/02/2012
عدد المساهمات : 86
معدل النشاط : 85
التقييم : 4
الدبـــابة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر C87a8d10
الطـــائرة : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر B91b7610
المروحية : نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر 5e10ef10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty10

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Empty

مُساهمةموضوع:    نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر Icon_m10الجمعة 10 فبراير - 4:29

@elbadry1985 كتب:
لكن فيه نقطه امريكا مسيطره على بنك النقد الدولى ومعظم مؤسسات النقد الدوليه يعنى مفيش فلوس من هناك وكمان امريكا مسيطره للاسف على العرب حد يقولى ليه مفيش دوله عربيه واحده اوفت بالتزامتها لحد الان عشان امريكا قالتهم كده بتصريحات رئيس الوزراء المصرى
اه يا عرب كم من المرات مصر قدمت لكم المساعدات لكن الجايات اكتر من الريحات كما يقول المثل المصرى شكرا يا عرب الازمه بتعلم الصديق من ............
طبعاً ده البنك الدولى موجود فى أمريكا نفسها اصلاً وفى الفترة المقبلة من الممكن أن تحدث مناوشات خفيفة عن طريق القوات الخاصة الامريكية والمصرية وتسود أعمال تخريبية سرية بين الدولتين ده مش بعيد وخصوصاً أن أمريكا بتدرس تصريح رئيس الوزراء المصرى لأن فعلا رئيس الوزراء دكتور كمال الجنزروى مخللهمش وبهدل أمريكا فى تصريحه وقالها بصريح العبارة لو المعونة هتخلى دولة أخرى تتدخل فى شئون بلادنا يبقى مش عاوزينها ومش هنسمح لاحد بالتدخل فى شئون مصر وسيتم محاكمة الامريكان الذين قُبض عليهم ولن تخضع مصر لأى ضغط غربى او شرقى وأمريكا متقدرش تحاربنا لأن مصر لديها أقوى سلاح دفاع جوى على مستوى العالم

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

نقاش هادئ حول المعونة الأمريكية لمصر

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 :: الأقســـام العسكريـــة :: الدراسات الاستراتيجية - Military Strategies-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2019