أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، اذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بالاطلاع على القوانين بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة المواضيع التي ترغب.

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6

حفظ البيانات؟
الرئيسية
التسجيل
الدخول
فقدت كلمة المرور
القوانين
البحث فى المنتدى



 
الرئيسيةالتسجيلدخول


شاطر
 

 إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
waledkooo

لـــواء
لـــواء
waledkooo



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 13210
التسجيل : 22/07/2010
عدد المساهمات : 3159
معدل النشاط : 3032
التقييم : 141
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالسبت 21 أغسطس 2010 - 18:44

اهم شي التطوير ومدة التجارب العمليه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
batdrakola

رائـــد
رائـــد
batdrakola



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Egypt110
المهنة : بتعلم فى حب مصر
المزاج : فداكى روحى يا مصر
التسجيل : 30/04/2011
عدد المساهمات : 919
معدل النشاط : 880
التقييم : 24
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 C87a8d10
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 596fd510
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 9daf3110

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالخميس 9 يونيو 2011 - 21:32

موضوع رائع شكرا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
khaled5alil

رائـــد
رائـــد
khaled5alil



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 01210
التسجيل : 22/11/2010
عدد المساهمات : 978
معدل النشاط : 750
التقييم : -8
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالخميس 9 يونيو 2011 - 21:59

وهيتصدر منوا ؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Almosheer

عمـــيد
عمـــيد
Almosheer



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Egypt110
العمر : 42
المهنة : جراح سابق بالجيش المصرى
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 18/05/2011
عدد المساهمات : 1707
معدل النشاط : 2133
التقييم : 397
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 B3337910
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Dab55510
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 5e10ef10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 310

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 E1m9110


إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالخميس 9 يونيو 2011 - 22:54

معنى اننا عرفنا بالمدفع وبالتفاصيل دى....انه دخل الخدمة وبأعداد كبيرة...ومش بعيد يكونوا طوروه طالما واخدين رخصة تصنيع....ماهو المهندسين المصريين ما بيسيبوش حاجة على حالها...واحلى حاجة بتضحكنى لما اسمع كلمة شاسية التى -55..واللى من اشهر الالفاظ الللى بيستخدمها الجيش عشان يعبر عن اى حاجة بجنزير...قال ياعنى مستنيين ياخدوا شاسيه دبابة قديمة عشان يركبوا عليه المدفع...واللى يجنك لما تشوف الصور تلاقيها جديدة وبتبرق....خلاص الجيش بقى اى تصنيع لدبابة يبقى تى -55....ولو اتكلمت على طيارات يبقى الميج 21 او كى -8...والدفاع الجوى امون وسيناء 23...او عين صقر...والبحرية يبقى لنشات رمضان واكتوبر...وبقالنا فى القصص والافلام الهندى دى يمكن اكتر من تلاتين سنة...واللى يفقع المرارة ان فى ناس فعلا بتصدق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Direct_Trust

مقـــدم
مقـــدم
Direct_Trust



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 01210
العمر : 31
المهنة : تخصص كمبيوتر
المزاج : مضايق شويه
التسجيل : 07/04/2011
عدد المساهمات : 1182
معدل النشاط : 955
التقييم : 25
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالخميس 9 يونيو 2011 - 23:55

مبروك لمصر
المفروض انه من 99 واتعرف فى 2007 ايام ما اتكتب الخبر شىء جميل
السريه فى مصر
رهيبه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ايام الغضب

رقـــيب
رقـــيب
ايام الغضب



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 01210
التسجيل : 28/04/2011
عدد المساهمات : 282
معدل النشاط : 295
التقييم : 13
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 2:44

@Almosheer كتب:
معنى اننا عرفنا بالمدفع وبالتفاصيل دى....انه دخل الخدمة وبأعداد كبيرة...ومش بعيد يكونوا طوروه طالما واخدين رخصة تصنيع....ماهو المهندسين المصريين ما بيسيبوش حاجة على حالها...واحلى حاجة بتضحكنى لما اسمع كلمة شاسية التى -55..واللى من اشهر الالفاظ الللى بيستخدمها الجيش عشان يعبر عن اى حاجة بجنزير...قال ياعنى مستنيين ياخدوا شاسيه دبابة قديمة عشان يركبوا عليه المدفع...واللى يجنك لما تشوف الصور تلاقيها جديدة وبتبرق....خلاص الجيش بقى اى تصنيع لدبابة يبقى تى -55....ولو اتكلمت على طيارات يبقى الميج 21 او كى -8...والدفاع الجوى امون وسيناء 23...او عين صقر...والبحرية يبقى لنشات رمضان واكتوبر...وبقالنا فى القصص والافلام الهندى دى يمكن اكتر من تلاتين سنة...واللى يفقع المرارة ان فى ناس فعلا بتصدق
الله دا انت اقتنعت اهه وبيقيت حلو معني كده ان النظام شغال وجايب نتايج هايلة وعلى رأي المثل يابخت اللي خدم في المركبات ولا شفش ابرامز هههههههههههههههههههههه109
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Almosheer

عمـــيد
عمـــيد
Almosheer



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Egypt110
العمر : 42
المهنة : جراح سابق بالجيش المصرى
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 18/05/2011
عدد المساهمات : 1707
معدل النشاط : 2133
التقييم : 397
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 B3337910
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Dab55510
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 5e10ef10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 310

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 E1m9110


إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 11:07

@ايام الغضب كتب:
الله دا انت اقتنعت اهه وبيقيت حلو معني كده ان النظام شغال وجايب نتايج هايلة وعلى رأي المثل يابخت اللي خدم في المركبات ولا شفش ابرامز ههههههههههههههههههههههإنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 502962[/quote]


darkred]]


ومين اللى قالك انى مش مقتنع...ما الكلام ده سامعين عنه من كام سنة..وصوره مالية النت...ده حتى ظهر فى طلائع

النصر على القناة الاولى...وهو ده اللى انا بقولوه.. بس انت اللى شاكلك مافهمتش كلامى...مصر لما تعلن عن حاجة

وتبقى مرطرطة كده على النت بتبقى استكفت منها....وده اللى احنا المفروض نتكلم عليه...لكن اننا نفتى فى حاجات

كلها فى خيال الناس ...هوا ده اللى ماينفعش...انت ما شفتش الناس اللى عماله تقول حورس الرهيب وقاهرة 2000

من المشروع الفاشل بتاع الميج 1.44...وكل الدلائل بتاعتهم عبارة عن صور جرافيك من افلام الكارتون اليابانى...

او يجيبو لهم كذا صورة مش واضحة من على القمر الصناعى او من فيلم صينى...ويبتدى الفتى والتخيلات

والافتاكسات...اهو هو ده اللى فعلا يفرس...وكانك بتتعامل مع مراهقين...المفروض اننا كلنا ناس مثقفة

وعاقلة...والمفروض اننا ما نتكلمش الا باللى نقدر نثبته ومعلن عنه من جيشنا...عشان منديش الفرصة لاى حد من بتوع

القافلة تسير يقعد يوجع دماغنا بصوته...واحنا الحمد لله حتى المعلن يشرف...من الدبابة الامريكانى للمدفع الفنلندى

لصواريخ الدفاع الجوى..وحتى طايرات الفالكون والكى 8 والمدرعات فهد...ولو لاحظت حتلاقى كل المشاريع دى فى

التسعينات...فما بالك بقى باللى بيتعمل دلوقتى....ياعنى احنا مش محتاجين مبالغات زى باقى الدول اللى نفسها توصل

لنص من اللى بتصنعه مصر...الخلاصة وللحفاظ على البلد ومنعا لنباح الاخرين الافضل اننا نتكلم فى المضمون....



[/size]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
thelion10000

مـــلازم
مـــلازم
thelion10000



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 01210
العمر : 23
المهنة : طالب
المزاج : زي الزفت
التسجيل : 19/07/2010
عدد المساهمات : 613
معدل النشاط : 596
التقييم : 1
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 11:21

@Almosheer كتب:
معنى اننا عرفنا بالمدفع وبالتفاصيل دى....انه دخل الخدمة وبأعداد كبيرة...ومش بعيد يكونوا طوروه طالما واخدين رخصة تصنيع....ماهو المهندسين المصريين ما بيسيبوش حاجة على حالها...واحلى حاجة بتضحكنى لما اسمع كلمة شاسية التى -55..واللى من اشهر الالفاظ الللى بيستخدمها الجيش عشان يعبر عن اى حاجة بجنزير...قال ياعنى مستنيين ياخدوا شاسيه دبابة قديمة عشان يركبوا عليه المدفع...واللى يجنك لما تشوف الصور تلاقيها جديدة وبتبرق....خلاص الجيش بقى اى تصنيع لدبابة يبقى تى -55....ولو اتكلمت على طيارات يبقى الميج 21 او كى -8...والدفاع الجوى امون وسيناء 23...او عين صقر...والبحرية يبقى لنشات رمضان واكتوبر...وبقالنا فى القصص والافلام الهندى دى يمكن اكتر من تلاتين سنة...واللى يفقع المرارة ان فى ناس فعلا بتصدق

واضح انك مش عارف انه هاوتزر وتبع المدفعيه مش الدبابات
التي 55 مبقاش لها لاززمه + اعدادها كبيرره
وده مدفع مش دبابه والمدافع 90% تدريعه ضعيف لذلك مش محتاج تصفيحات قويه لذلك بيحطوله شاسيه التي 55 مش مهم التدريع بقوه في الهاوتز لانه مش على الصف الامامي للهجوم بل هو في صف خلف الدبابات ب 10 كلم على الاقل وقت الحرب يعني مبيحاربش مباشره
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Almosheer

عمـــيد
عمـــيد
Almosheer



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Egypt110
العمر : 42
المهنة : جراح سابق بالجيش المصرى
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 18/05/2011
عدد المساهمات : 1707
معدل النشاط : 2133
التقييم : 397
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 B3337910
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Dab55510
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 5e10ef10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 310

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 E1m9110


إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 11:31

[quote="thelion10000"]
@Almosheer كتب:

واضح انك مش عارف انه هاوتزر وتبع المدفعيه مش الدبابات
التي 55 مبقاش لها لاززمه + اعدادها كبيرره
وده مدفع مش دبابه والمدافع 90% تدريعه ضعيف لذلك مش محتاج تصفيحات قويه لذلك بيحطوله شاسيه التي 55 مش مهم التدريع بقوه في الهاوتز لانه مش على الصف الامامي للهجوم بل هو في صف خلف الدبابات ب 10 كلم على الاقل وقت الحرب يعني مبيحاربش مباشره


darkred]] إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 15042 إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 15042 إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 15042 إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 15042 إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 15042


لأ...واضح انك انت اللى فاهم اخى العزيز.....

برجاء لو كان لديك معلومة وتريد تقديمها...حتى لو كانت مكررة(راجع تعليقات الزملاء حول الموضوع)

برجاء عرضها دون الحكم على معلومات ومدى ثقافة زملائك العسكرية...لان من الواضح انك لم تتابع الموضوع

كله...والاوضح انك لم تفهم كلامى شخصيا...شكرا على المعلومة لكنى للاسف معلومة مكررة وقديمة جدا لانها من

البديهيات..وعموما شكرا اخى العزيز للاضافة...وانصحك بمراجعة الموضوع كله لعلك تستفيد ايضا..

وتقبل مرورى اخى العزيز


[/size]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
thelion10000

مـــلازم
مـــلازم
thelion10000



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 01210
العمر : 23
المهنة : طالب
المزاج : زي الزفت
التسجيل : 19/07/2010
عدد المساهمات : 613
معدل النشاط : 596
التقييم : 1
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 12:29

[quote="Almosheer"]
@thelion10000 كتب:



darkred]] إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 15042 إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 15042 إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 15042 إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 15042 إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 15042


لأ...واضح انك انت اللى فاهم اخى العزيز.....

برجاء لو كان لديك معلومة وتريد تقديمها...حتى لو كانت مكررة(راجع تعليقات الزملاء حول الموضوع)

برجاء عرضها دون الحكم على معلومات ومدى ثقافة زملائك العسكرية...لان من الواضح انك لم تتابع الموضوع

كله...والاوضح انك لم تفهم كلامى شخصيا...شكرا على المعلومة لكنى للاسف معلومة مكررة وقديمة جدا لانها من

البديهيات..وعموما شكرا اخى العزيز للاضافة...وانصحك بمراجعة الموضوع كله لعلك تستفيد ايضا..

وتقبل مرورى اخى العزيز


[/size]

انا مبكلمش في كده انته مدوخني شوف انته بتقول( يعني حسب منا فهمت) ان الهاوتزرات مش على شاسيهات التي 55 ؟ صح؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Almosheer

عمـــيد
عمـــيد
Almosheer



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Egypt110
العمر : 42
المهنة : جراح سابق بالجيش المصرى
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 18/05/2011
عدد المساهمات : 1707
معدل النشاط : 2133
التقييم : 397
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 B3337910
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Dab55510
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 5e10ef10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 310

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 E1m9110


إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 12:43

[quote="thelion10000"]
@Almosheer كتب:


انا مبكلمش في كده انته مدوخني شوف انته بتقول( يعني حسب منا فهمت) ان الهاوتزرات مش على شاسيهات التي 55 ؟ صح؟

darkred]] اسف اخى العزيز ان كان اسلوبى غير واضح...او لانى لم استطع توصيل فكرتى...لكنى كنت اتكلم على قواتنا المسلحة انها حين تتكلم على اى منظومة وتحويلها لذاتية الحركة...يقولون تركيبها على شاسية تى -55...وكاننا ليس لدينا غيرها...او كاننا لا نستطيع تصنيع شاسية جديد....فنحن طورنا التى 55 نفسها (رمسيس) واعلن عنها...ولو تكلمنا فى الغير معلن فى اقاويل ان البلوك التانى من رمسيس تم تصنيعه ايضا....فلما لا يقولون ان الشاسيه شاسيه دبابة تصنيع مصرى...ومازلوا مصرين على انها تى -55...وهذا ما اقصده...وعلى فكرة العقلية المصرية ومنذ الدروس المستفادة من حرب اكتوبر...تفضل دائما تحويل اى منظومة الى ذاتية الحركة...حتى منظومات الدفاع الجوى...فالتى -55 حتلاحق على ايه ولا ايه...قصة الشاسية دى خلصنا منها خلاص...وبنصنع اللى احسن من التى 55...وفى مركبة مجنزرة اسمها EIFV مصر صنعتها حاجة تشرف..حاول تقرا عنها وانت حتعرف انا قصدى ايه؟]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
thelion10000

مـــلازم
مـــلازم
thelion10000



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 01210
العمر : 23
المهنة : طالب
المزاج : زي الزفت
التسجيل : 19/07/2010
عدد المساهمات : 613
معدل النشاط : 596
التقييم : 1
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 12:58

[quote="Almosheer"][quote="thelion10000"]

darkred]] اسف اخى العزيز ان كان اسلوبى غير واضح...او لانى لم استطع توصيل فكرتى...لكنى كنت اتكلم على قواتنا المسلحة انها حين تتكلم على اى منظومة وتحويلها لذاتية الحركة...يقولون تركيبها على شاسية تى -55...وكاننا ليس لدينا غيرها...او كاننا لا نستطيع تصنيع شاسية جديد....فنحن طورنا التى 55 نفسها (رمسيس) واعلن عنها...ولو تكلمنا فى الغير معلن فى اقاويل ان البلوك التانى من رمسيس تم تصنيعه ايضا....فلما لا يقولون ان الشاسيه شاسيه دبابة تصنيع مصرى...ومازلوا مصرين على انها تى -55...وهذا ما اقصده...وعلى فكرة العقلية المصرية ومنذ الدروس المستفادة من حرب اكتوبر...تفضل دائما تحويل اى منظومة الى ذاتية الحركة...حتى منظومات الدفاع الجوى...فالتى -55 حتلاحق على ايه ولا ايه...قصة الشاسية دى خلصنا منها خلاص...وبنصنع اللى احسن من التى 55...وفى مركبة مجنزرة اسمها EIFV مصر صنعتها حاجة تشرف..حاول تقرا عنها وانت حتعرف انا قصدى ايه؟][/quote

مش بشكك بس ايه المشكله في شاسيه التي 55 ؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Almosheer

عمـــيد
عمـــيد
Almosheer



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Egypt110
العمر : 42
المهنة : جراح سابق بالجيش المصرى
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 18/05/2011
عدد المساهمات : 1707
معدل النشاط : 2133
التقييم : 397
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 B3337910
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Dab55510
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 5e10ef10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 310

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 E1m9110


إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 13:13

[quote="thelion10000"][quote="Almosheer"]
darkred]]مافيش مشكلة...بس احنا بنصنع احسن منه دلوقتى؟[/size]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمدبدركامل

مـــلازم أول
مـــلازم أول
محمدبدركامل



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 01210
المهنة : مدرس تاريخ
المزاج : رايق
التسجيل : 15/11/2010
عدد المساهمات : 778
معدل النشاط : 788
التقييم : 8
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Unknow11

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 13:44

مصر متقدمة جدا فى مجال تصنيع المدافع والمشاركة الفعالة فى صناعة الدبابات (الابرامز) عقبال المقاتله المصرية ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Almosheer

عمـــيد
عمـــيد
Almosheer



الـبلد : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Egypt110
العمر : 42
المهنة : جراح سابق بالجيش المصرى
المزاج : الحمد لله
التسجيل : 18/05/2011
عدد المساهمات : 1707
معدل النشاط : 2133
التقييم : 397
الدبـــابة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 B3337910
الطـــائرة : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Dab55510
المروحية : إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 5e10ef10

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 310

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 E1m9110


إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Empty

مُساهمةموضوع: رد: إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر   إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر - صفحة 6 Icon_minitimeالجمعة 10 يونيو 2011 - 13:50

@محمدبدركامل كتب:
مصر متقدمة جدا فى مجال تصنيع المدافع والمشاركة الفعالة فى صناعة الدبابات (الابرامز) عقبال المقاتله المصرية ان شاء الله

darkred]]

من ناحية الامكانيات والخبرات والقدرات البشرية...مصر قادرة على صنع اى شئ فيما يخص الانتاج الحربى...

لكن كان ينقصنا فقط القرار السياسى ومخاوف التوازنات الاستراتيجية العالمية.....

[/size]
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 

إنتاج أحدث مدفع فى العالم بمصر

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 6 من اصل 9انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى الجيش العربي Arab Army Forum :: الأقســـام العسكريـــة :: القوات البرية - Land Force-
التعليقات المنشورة لا تعبر عن رأي ادارة الموقع ولا نتحمل أي مسؤولية قانونية حيال ذلك ويتحمل كاتبها مسؤولية النشر

Powered by Arab Army. Copyright © 2018